fbpx

 

Ik ben even niet bereikbaar! Jij dan?

 

“Ik zag jullie leuke bericht over een mobiele ijskar op Facebook. Ik zou graag willen weten wat de kosten hiervan zijn?”

Dit messenger bericht stuurde ik 4 weken voor mijn verjaardag naar een befaamde ijssalon hier in Overijssel. 2 weken later: geen reactie. Het bericht lijkt zelfs nog niet geopend. Mijn enthousiasme  slaat om in teleurstelling en nog een week later in ergernis.

Wat een gemiste kans. Oke misschien zijn ze wel zo druk dat ze mijn klandizie niet nodig hebben maar om nou negatieve gevoelens op te wekken lijkt me ook niet nodig.

Bereikbaar zijn en communiceren zijn 2 belangrijke tools bij het opbouwen van een band met je (potentiële) klant.

“Je kunt toch ook bellen” zei mijn vriendin, toen ik haar bovenstaande situatie voorlegde. Ja tuurlijk kan ik ook bellen maar ik zat op Facebook, ik zie het bericht, klik door naar de pagina en stuur in 1 moeite een chatberichtje. Ook omdat op hun pagina staat: ‘bericht versturen’, met het messenger logo er prominent voor: dat moedigt de mens toch aan lijkt mij.

Chatten is lekker snel, redelijk anoniem 😉 en toegankelijk. En ik sta hierin niet alleen: uit onderzoek blijkt dat naast persoonlijk contact en bellen, chatten als zeer klantvriendelijk wordt ervaren. Sommige mensen prefereren het ook echt boven bellen.

Chatten via messenger, what’s app of een ander medium kun je namelijk overal doen. Ook in drukke ruimtes waar bellen dus niet zo geschikt is, of snel even tussendoor als je eigenlijk geen tijd hebt maar wel iets wilt delen of weten.

Als bedrijf kun je hierop inspelen door het chatten aan te moedigen, bijvoorbeeld door op je site of Facebook pagina de messenger functie te activeren. 1 maar: zorg dan wel dat je ook tijd en zin hebt om te antwoorden.

Nu komt het geniale: je kunt in Facebook een messenger assistent instellen. Gratis! En ze zegt alles wat jij wilt! Die van mij heet Sofie maar das een persoonlijke keuze: noem hem of haar zoals je wilt maar bovenal maak er gebruik van.

Je reactie assistent kan namelijk gelijk een automatische reactie geven: ‘Beste …. (hier komt dan automatisch de naam van degene die het bericht stuurt!). Bedankt voor je reactie, we komen er zo snel mogelijk op terug”.

In dat geval ben je dan ook van plan om de klant via de chat verder te helpen. Maar er zijn meer opties.

Mijn Sofie kan namelijk ook zeggen: Wat leuk dat je contact met ons opneemt. Helaas zijn we niet zo van de chat dus wil je ons a.u.b. bellen? Dan kunnen we je vraag snel beantwoorden…

Kijk als die ijssalon nou een Sofie had gehad dan waren ze nu een hele goeie klant rijker en ik een positieve ervaring.

Heb jij al een reactie-assistent?

Nee?

Kijk dan even mee en stel hem vandaag nog in voor optimale klantenservice, gewoon omdat het kan!

Je gaat op je bedrijfspagina naar: instellingen – berichten – reactie assistent.

Daar kun je zelf bepalen wat je welkomsttekst wordt, of deze gepersonaliseerd wordt (dus dat de klant bij zijn of haar voor / achternaam aangesproken wordt), etc. En dan nog even opslaan.

Ben benieuwd waar jij voor kiest!

Let me know: stuur maar een messengerberichtje, ik ben er wel (of Sofie 😉 lol). 

Share This

Share this post with your friends!